Co jsou Omega-3 mastné kyseliny?

Co jsou Omega-3 mastné kyseliny?

3 minuty čtení 4623

Omega-3 jsou dvě polynenasycené mastné kyseliny EPA a DHA. Jsou to tuky, které se řadí mezi „prospěšné“ a jež mají mnoho benefitů pro každého z nás, ať už jde o sportovce, děti či seniory. Jsou to takzvané esenciální mastné kyseliny, což znamená, že si je tělo nedokáže vyrobit samo, takže je musíme našemu organismu dodávat ve stravě nebo jejích doplňcích.

Základní charakteristika

V souvislosti s omega-3 se často hovoří také o omega-6 mastných kyselinách. Je důležité ale vědět, že to jsou dva zcela odlišné typy polynenasycených mastných kyselin. Zdravý organismus člověka vyžaduje oba typy, avšak v určitém poměru. Je značně velká pravděpodobnost, že ačkoliv máte nedostatek omega-3 mastných kyselin, budete mít naopak přebytek omega-6. Důvod je prostý. Pokud se budeme bavit o stravě, omega-3 získáte převážně konzumací tučných ryb, kdežto omega-6 mastné kyseliny jsou snadno dostupné z ořechů, vajec, masa či olejů. Vzhledem k tomu, že nejsme přímořský stát, máme ve zvyku sáhnout spíše po mase a vejcích než po čerstvé rybě.

Proč je důležité tělu dodávat omega-3?

Omega-3 mastné kyseliny, tedy oleje z tučných ryb, mají příznivý vliv na náš srdečně-cévní systém, napomáhají správnému fungování pohybového aparátu a například sportovcům pomáhají lépe budovat svalovou hmotu. Velmi důležité jsou jak pro těhotné, tak již kojící ženy. Omega-3 přispívají ke správnému vývoji zraku a mozku nenarozeného dítěte a poté ke správnému vývoji kojence.

Nesporným pozitivem konzumace omega-3 mastných kyselin je i stimulace mozkových funkcí a posilování paměti jedince. 

Kde se omega-3 vyskytuje a jak ji mohu tělu doplnit?

Jak již bylo výše zmíněno, omega-3 mastné kyseliny se vyskytují převážně v tučných rybách, jako jsou losos, makrela, sleď, ančovičky nebo třeba sardinky. Dále se vyskytují v mase z volně se pasoucího skotu. Tady bychom ale měli zbystřit. Je opravdu důležité vědět, že maso pochází ze skotu krmeného trávou, protože běžné hovězí obsahuje více omega-6 než omega-3 mastných kyselin.

Pokud jste vegan či vegetarián, nezoufejte. Z rostlinných zdrojů této důležité kyseliny můžeme uvést třeba vlašské ořechy, lněná nebo chia semínka. Nutno však dodat, že konzumací těchto potravin nemusíte dosáhnout kýžené hladiny omega-3 ve vašem těle tak, jako byste dosáhli konzumací ryb. A právě pro vás jsou tu doplňky stravy. Ať už jste vegetarián, či vegan nebo vám ryby zkrátka nechutnají, můžete omega-3 mastné kyseliny tělu doplnit jedním ze suplementů. Mezi nejkvalitnější na trhu se řadí například OmegaMarine Forte+ firmy Naturamed. Jde o vysoce kvalitní doplněk stravy, který obsahuje nejen omega-3, ale také omega-6, -7 a -9 mastné kyseliny, neméně důležité pro lepší fungování Vašeho organismu.

OmegaMarine PREMIUM

OmegaMarine PREMIUM

Vysoce kvalitní doplněk stravy s omega-3. Základem je nejčerstvější olej SALfresh získávaný z lososů žijících v průzračných vodách norských fjordů, který je běžně v doplňcích jinak nedostupný. Nová receptura doplněná o vitamín D pro podporu imunitního systému.

Přidat komentář

Sdílet
On-line poradna
MUDr. Tomáš Vymazal
Doc. MUDr. Tomáš Vymazal, Ph.D., MHA
Přednosta KARIM 2. LF UK a FN Motol

Chcete se zeptat na naše doplňky stravy a jejich užívání, zeptejte se v online poradně našich odborníků z pohodlí domova.

On-line poradna