Jak na pitný režim v létě? Co je důležité pro děti, a co pro seniory?

Jak na pitný režim v létě? Co je důležité pro děti, a co pro seniory?

5 minut čtení 1246

Voda transportuje v našem organismu kyslík a živiny, a tvoří základ krevního řečiště. Ven z těla zase odvádí škodliviny a odpadní látky. Dehydratace může způsobit v lepším případě úpal a úžeh, v horším i vážné komplikace.

Pijte čistou vodu

Ačkoli chuťové pohárky dokážou často zlákat na džus nebo limonádu, naprostým základem pitného režimu by měla být voda. Slazené nápoje nejsou pro organismus tak užitečné, a cukry navíc rozhodně nejsou zdravá věc.

 

Pozor na nápoje, které odvodňují

Jsou to jednoduché počty – šálkem kávy, který vypijeme, přimějeme naše tělo vyloučit více tekutin. K nápojům, které působí močopudně, proto vždy servírujeme velkou sklenici vody, abychom se se zavodněním těla nedostali do pomyslného mínusu. Pozor také na ztrátu tekutin v důsledku pocení – pokožka má velkou rozlohu, a denně potem ztrácíme až několik litrů vody.

 

 

Abyste neomdleli

V parném dni mnoho lidí trápí pocity na omdlení a slabost. Zejména osoby se špatným tlakem, fyzicky velmi aktivní jedinci či starší osoby mají s pitným režimem velké problémy, a málokdy se jim podaří přijmou alespoň 2l tekutin denně. V případě, že nedej Bože ráno opustí domov a vydají se třeba na nákup, aniž by se doma napili, riskují kolaps venku na ulici. Dostatečná hydratace tomu pomáhá přecházet.

A co děti?

Voda tvoří kolem 70 % obsahu jejich těla, zatímco u dospělých je to jen 50 %. Potřeby dětského organismu na příjem tekutin jsou tedy vyšší, a na pitný režim by měli dohlížet jejich rodiče. Opět platí, že přednost dáváme neslazeným a neperlivým nápojům.

 

 

Abyste nezapomínali a měli přehled

Existuje pár jednoduchých pomůcek. Každé ráno si můžete naplnit lahev vodou, a tu během dne celou vypijte. Zbývající půl litr doplníte ostatními tekutinami – čajem, mlékem, šťávou, atd.. Kdo chce mít ještě lepší přehled, může si třeba za každou vypitou sklenici udělat čárku na papír na lednici. Důležité je mít pití pořád na očích – na pracovním stole, na kuchyňské lince, a na všech místech, kde trávíme většinu dne. Pro velké zapomětlivce není na škodu ani nápis Nezapomeň se napít, který umístíme na viditelné místo.

 

Nezapomínejte pít, a neodmítejte pít! Častá návštěva toalety sice není nic lákavého. A obavy, že nebudeme mít WC v blízkosti v případě nutnosti, také nejsou příjemné. Dehydratace však může způsobit vážné zdravotní problémy, proto prosím mysleme na pitný režim svůj, i vašich nejbližších.

Přidat komentář

Sdílet
On-line poradna
MUDr. Tomáš Vymazal
Doc. MUDr. Tomáš Vymazal, Ph.D., MHA
Přednosta KARIM 2. LF UK a FN Motol

Chcete se zeptat na naše doplňky stravy a jejich užívání, zeptejte se v online poradně našich odborníků z pohodlí domova.

On-line poradna
image/svg+xml ?