Jak na pitný režim v létě? Co je důležité pro děti a co pro seniory?

Jak na pitný režim v létě? Co je důležité pro děti a co pro seniory?

3 minuty čtení 1588
Autor: Lenka Zajíčková

Voda transportuje v našem organismu kyslík a živiny a tvoří základ krevního řečiště. Ven z těla zase odvádí škodliviny a odpadní látky. Dehydratace může způsobit v lepším případě úpal a úžeh, v horším i vážné komplikace. Jednoduchá otázka: umíte správně pít?

Pijte čistou vodu

Ačkoli chuťové pohárky dokážou často zlákat na džus nebo limonádu, naprostým základem pitného režimu by měla být voda. Slazené nápoje nejsou pro organismus tak užitečné a cukry navíc rozhodně nejsou zdravá věc. Pokud chcete do svého pitného režimu přinést rozmanitost, střídejte minerální vody.

Jak si ozvláštnit obyčejnou vodu?

  • Nakrájejte do ní čerstvé ovoce - jahody, kiwi nebo zralé broskve dodají chuť i svěžest.
  • Použijte bylinky, které dokonce můžete zamrazit do kostek ledu.
  • Pozor - tolik oblíbená voda s citronem není zase tak dobrá. Kyselina totiž negativně působí na sklovinu.

Pozor na nápoje, které odvodňují

Jsou to jednoduché počty – šálkem kávy, který vypijeme, přimějeme naše tělo vyloučit tekutiny. K nápojům, které působí močopudně, proto vždy servírujeme velkou sklenici vody, abychom se se zavodněním těla nedostali do pomyslného mínusu. Pozor také na ztrátu tekutin v důsledku pocení – pokožka má velkou rozlohu a denně potem ztrácíme až několik litrů vody. To se umocňuje v létě, kdy se stoupající teplotou tělo produkuje i více potu.

S pitným režimem v létě souvisí i to, co máme na sobě. Příliš teplé oblečení ohřívá náš organismus a ten se více potí. Oblékejte se proto adekvátně a pijte v pravidelných dávkách, neboť litr vody vypitý během jediné chvíle vás nezachrání.

Jak je to s omdlíváním?

V parném dni mnoho lidí trápí pocity na omdlení a slabost. Zejména osoby se špatným tlakem, fyzicky velmi aktivní jedinci či starší osoby mající s pitným režimem velké problémy by se měli mít na pozoru. Znáte někoho, komu se málokdy podaří přijmout alespoň 2l tekutin denně? Dejte na něj pozor a na dostatek tekutin ho upozorněte. V případě, že ráno opustí domov a vydají se třeba na nákup, aniž by se doma napili, riskují kolaps venku na ulici. Dostatečná hydratace tomu pomáhá přecházet. Nejen v létě, ale kdykoli je velice chytré mít při sobě, či alespoň v autě malou lahvičku vody pro všechny případy.

A co děti?

Voda tvoří kolem 70 % obsahu jejich těla, zatímco u dospělých je to jen 50 %. Potřeby dětského organismu na příjem tekutin jsou tedy vyšší, a na pitný režim by měli dohlížet jejich rodiče. Opět platí, že přednost dáváme neslazeným a neperlivým nápojům. Pro malé děti je někdy problém dostatečně pít. Nesnažte se nalákat na je limonády, raději pití vylepšete vtipným brčkem, dávkujte ho do menších pohárků nebo děti nechte hrát si s vodou. I kdyby měly pít z vodní pistolky, je to lepší, než si zkazit hezké dny zdravotními problémy.

Abyste nezapomínali a měli přehled

Existuje pár jednoduchých pomůcek. Každé ráno si můžete naplnit běžnou lahev vodou a tu během dne celou vypijte. Zbývající půl litr doplníte ostatními tekutinami – čajem, mlékem, šťávou, atd.. Kdo chce mít ještě lepší přehled, může si třeba za každou vypitou sklenici udělat čárku na papír na lednici. Důležité je mít pití pořád na očích – na pracovním stole, na kuchyňské lince, a na všech místech, kde trávíme většinu dne. Pro velké zapomětlivce není na škodu ani nápis Nezapomeň se napít, který umístíme na viditelné místo.

 

Nezapomínejte pít, a neodmítejte pít! Častá návštěva toalety sice není nic lákavého. A obavy, že nebudeme mít WC v blízkosti v případě nutnosti, také nejsou příjemné. Dehydratace však může způsobit vážné zdravotní problémy, proto prosím mysleme na pitný režim svůj, i vašich nejbližších.

Přidat komentář

Sdílet

Témata článku:

Mohlo by vás zajímat

On-line poradna
MUDr. Tomáš Vymazal
Doc. MUDr. Tomáš Vymazal, Ph.D., MHA
Přednosta KARIM 2. LF UK a FN Motol

Chcete se zeptat na naše doplňky stravy a jejich užívání, zeptejte se v online poradně našich odborníků z pohodlí domova.

On-line poradna