Jak slaví advent a Vánoce Sámové, původní obyvatelé Norska

Jak slaví advent a Vánoce Sámové, původní obyvatelé Norska

4 minuty čtení 1004
Autor: Lenka Zajíčková

Advent je pro Sámy chvíle, kdy se člověk ztiší, připraví dřevo, udělá doma pořádek a vnitřně se připraví na nejtemnější dny roku. V jejich jazyce existuje slovo ruohtta, které označuje noc před Štědrým dnem – podle tradice velmi citlivý čas, kdy se člověk měl zdržet těžké práce a všeho, co ruší, protože „svět duchů“ je tehdy nejblíž. Kvenové namísto toho pečou tradiční chleba a chodí do sauny.

V dnešní době se Vánoce v mnoha rodinách Sámů podobají těm, které se slaví po celém Norsku. Přesto si stále uchovávají symboly a zvyky, které je odlišují. A mnoho z nich se odvíjí od světla a tmy - protože čím severnější oblast je, tím kratší den a delší noc.

Stallo ve své děsivé i poučné podobě

Staré sámské příběhy varují před bytostí zvanou Stallo, která o Vánocích bloudí krajem a trestá neuklizené nebo nepořádné domácnosti, ať už si pod tím představíme cokoli. Je to zároveň morální podobenství: kdo se na svátky nepřipraví a nerespektuje přírodu, riskuje, že ztratí rovnováhu. Stallo nefiguruje jako strašidlo pro děti. Je důležité pochopit, že Sámové stále žijí ve větším spojení s přírodou než my. A tak Stallo představuje i sílu a moc přírody, kterou člověk nemůže ovládat.

Symbolika Stallo je dvojí: na jedné straně představuje hrozbu, na straně druhé princip zodpovědnosti a harmonie s přírodou. Děti se učí respektu ke svému prostředí, starší generace si udržují pořádek a připravují potravu pro zvířata – a tak se z mytologické hrozby stal praktický nástroj učení a tradice. 

Na štědrý den musí být vše pečlivě připraveno

Před Štědrým večerem tak Sámové pečlivě uklízeli, narovnali saně, připravili dřevo na topení a často postavili venku malou misku s vodou – symbolickou nabídku míru duchům, aby „Stallo měla co pít a odešla dál“. Taková drobná gesta přetrvávají i dnes, i když už většinou spíš v symbolické rovině. Pro rodiny žijící se stády sobů znamená advent i čas, kdy se stáda zajišťují proti bouřím a člověk tráví více dní doma, u ohně, v klidu a příbězích. Starší generace vypráví dětem sámské pohádky nebo zpívá joiky – tradiční, rytmické zpěvy, které mají evokovat duši člověka, krajiny nebo zvířete.

Na Štědrý den (24. prosince, stejně jako u většiny Norů) se schází rodina. Na stole bývá maso ze soba – pečené, dušené nebo uzené – a typické přílohy jako brambory, brusinky a také vývar. V některých oblastech se podává i sušené rybí maso nebo klobásy ze sobí krve, protože nic z toho, co příroda dá, by nemělo přijít nazmar. Ostatně, naše zabijačky se možná tomuto pokrmu podobají nejvíc. Po večeři se zapálí svíčky, rozbalí dárky a někde se dodnes udržuje zvyk vyjít ven a na chvíli se zadívat do tmy, do severního nebe. V tichu polární noci je to symbolické rozloučení s tmou – Vánoce jsou pro Sámy připomínkou, že se světlo vrací.

Moderní Sámové žijící ve městech dnes slaví podobně jako ostatní Norové, s vánočním stromkem a světly v oknech, ale jejich svátky si stále nesou něco ze starého rytmu zimního severu – klid, respekt k přírodě, rodině a zvířatům, která jim dávají obživu. Z původního pohanského i křesťanského vrstvení zůstává zvláštní směs víry, úcty a příběhů – z nichž mnohé se v jiných částech Evropy dávno vytratily.

Jak slaví Vánoce Kvenové? S chlebem a v sauně.

Vedle Sámů žije v Norsku i několik menších etnických skupin, které si uchovaly vlastní kulturu a část svých svátků slaví trochu jinak. Nejpočetnější jsou Kvenové, potomci finských přistěhovalců, kteří se usadili v severních oblastech Tromso a Finnmarku už v 18. století. Jejich advent bývá spojený se saunováním, kterému se dává obzvlášť velký význam, a s pečením chleba ve velkých pecích – pec byla středem domu a v zimě se kolem ní odehrávala většina života. Kvenové udržují i tradiční „předvánoční den chleba“, kdy se peklo hned několik druhů – od obyčejného žitného po sladší sváteční bochníky. O Štědrém dnu bývalo zvykem dát na stůl i misku ovesné kaše pro „domácího ducha“, který podle pověry hlídá dům.



Dnes se jejich počet odhaduje na zhruba 10–15 tisíc, i když přesná čísla se liší, protože mnoho Kvenů se kulturně asimilovalo s norskou většinou. Jsou specifičtí tím, že si udrželi svůj jazyk – kvenštinu, která je příbuzná finštině. Kvenové jsou známí svou schopností propojit finské kulturní dědictví s norskou společností tak, že vzniká unikátní směs tradic, která se liší od mainstreamového norského folkloru. V kuchyni to znamená například pečení tradičního žitného chleba, tzv. rieska, který je plochý a tmavý, často s nádechem sladkosti, a zároveň přípravu pokrmů typických pro norské severní regiony, jako je rybí polévka nebo maso ze soba.




Přidat komentář

Sdílet
Online poradna
MUDr. Tomáš Vymazal
prof. MUDr. Tomáš Vymazal, Ph.D., MHA
Přednosta KARIM 2. LF UK a FN Motol

Chcete se zeptat na naše doplňky stravy a jejich užívání, zeptejte se v online poradně našich odborníků z pohodlí domova.

Online poradna